Stolt prosjektsjef bak Løvstien

Sist oppdatert den 8. jan. 2015

I disse dager ferdigstilles prestisjeprosjektet Løvstien. Prosjektsjef Dan-Viggo Haraldsen i Bergen Bydrift gleder seg til å overlevere Løvstien til Bergen kommune. Hos de minste er Haraldsen allerede en helt. Nederst i saken stor billedserie fra Løvstien.

Bydrift har bygget 2825 meter turvei fra Løvstakksiden til Øvre Riplegården. På det bratteste har veien en stigning på 18 prosent. Haraldsen har gjennom arbeidet det siste året presset kroppsvekten ned 15 kilo. Det koster kilo å arbeide med turvei og turveien ble da også vedtatt av politikerne som et helsefemmende tiltak på denne siden av byen. Hele strekningen er lyssatt, og Bydrift la ned lyst grusdekke fremfor grått.

Amfi og Ufo

«Den økonomiske merkostnaden har vi tatt på oss selv. Det blir mye finere med lys grus» sier Haraldsen.

I løpet av en tur på 2825 meter er det laget mange pustehull på veien. Fra Løvstakksiden starter det med et amfi med tribune i granitt og rutsjebane - med fantastisk utsiktspunkt over hele Bergen. Det er laget lommer med balanseline, klatrestativ, utkikkspunkt med kikkert, en kartsøyle i jern, en lyssatt "ufo" bygget i en sirkel immemellom flere trær, og i midten av ufoen monteres det nå hengebro. På andre siden av turveien er det laget bålplass og rekreasjonsområde med benker, bord og natursteinsmurer.

Helt hos de små

Drøyt 100 meter lenger oppe i retning Riplegården er broen Bukkende Bruse med lyssatt gjerde, og øverst ligger et nytt amfi der tribunesteinene før lå på bunnen av Skansenvannet. Tribunen danner den idylliske rammen rundt det som blir en liten ballbane. For å gjøre det enda mer attraktivt har Bydrift laget en liten elv som må kunne sies å være barnevennlig hva gjelder både tilkomst og dybde. Og Haraldsen er blitt barnas favoritt. Da Gyldenpris barnehage gjestet Løvstien balanserte Haraldsen på slakk line med de små som entusiastisk publikum, og han tilbød en stødig hånd for ungene som ville prøve seg på balansekunst. Stadig flere bruker nå Løvstein, og under befaringen med Haraldsen uttrykte samtlige vi møtte at Løvstein er et fantastisk og etterlengtet prosjekt.

Vil ha mer vei

Turgåer Aase Marifjæren og hunden Eros har brukt området i en årrekke. Hun sier det nesten ikke er til å kjenne igjen.

«Det er blitt virkelig flott» sier hun mens hunden logrer bekreftende med halen.

En annen kvinnelig hundeeier roper "Gu kor flott det e blitt", men det er to temaer som går igjen hos det entusiastiske publikummet - hvorfor er ikke lysene satt på, og hvorfor er ikke Løvstien fullført til Krambua...

«Dette skal jeg ta opp med kommunen, veien må bygges helt ut» proklamerer turgåer Marifjæren.

«Lysene virker i alle fall, dette har vi testet, men det er kommunen som bestemmer når de skal tennes. Det skjer sikkert etter den offisielle åpningen» sier Haraldsen.

Og han forstår at folk reagerer på at veien ikke er bygget til Krambua, men sier at dette er det kommunen som må svare på.

Prosjekt i balanse

Prosjektet har tatt cirka ett år. Økonomisk har Bydrift holdt seg innenfor de vedtatte rammer, og Haraldsen er tilfreds med at det ikke har vært fraværsdager blant medarbeiderne eller personskader i forbindelse med arbeidet. Enkelte steder har det vært bratt og ulendt, men det har gått veldig bra, presiserer han. På den nybygde turveien er det satt opp 800 meter med såkalt bergensgjerder, og disse gir på sin måte et mektigere tilsnitt til turveien.

«Det er kjekt når publikum viser så stor interesse for Løvstien. Folk går, sykler og løper her, og bruker det også som trasé til og fra jobb» sier Haraldsen.

Selv karakteriserer han det som et prestisjeprosjekt, og all spaseringen frem og til bake, og opp og ned, har gjort ham til en "lettere" prosjektsjef.

«Nå handler det om å holde matchvekten videre» smiler han.

Det er ikke satt noen dato for offisiell åpning av Løvstien. Prosjektet er i regi av Grønn Etat.